Tiger kitcar

In mijn vrije keuze ruimte ben ik met een groepje van 4 mensen bezig met het klaarmaken van Tiger kitcar voor een individuele keuring bij het RDW.

De kitcar was eigenlijk al bijna af, maar met een paar kleine dingen was geen rekening gehouden met de bouw. Andere dingen waren bijvoorbeeld kapot of zaten niet goed vast.

Waar ik me vooral mee bezig heb gehouden zijn de volgende punten: Emissies en uitstoot, brandstofmeter en de ruitenwissers.

Emissies en uitstoot

Toen we de uitstoot van de kitcar voor het eerst gingen meten bleek al snel dat deze een veel te hoog percentage CO uitstootte. Dit was namelijk rond de 1,5% terwijl dit maar 0,3% mag zijn. Ook de lambda waarde die tussen de 0,97 en 1,03 moet zijn bleek te laag te zijn (namelijk 0,94) wat op een te rijk lopende motor duidt.

De kitkar is uitgerust met een injectiesysteem wat aangestuurd wordt door middel van een van Kronenburg Mangement Systeem (KMS). Dit maakt het mogelijk om verschillende waarden uit te lezen en aan te passen (denk hierbij aan inspuittijd en ontstekingsvervroeging/vertraging). Nadat we dit systeem als eerste hadden aangesloten op de laptop, bleek al snel dat de lambda-regeling niet werkte terwijl dit wel het geval moest zijn.

Als eerst hebben we toen de lambda-sensor gecontroleerd en doorgemeten. Deze bleek echter goed te werken. Vervolgens zijn we erachter gekomen dat er voor de lambda regeling een losse, zogenaamde CAN-controller, aanwezig was. Omdat de bedrading goed was aangesloten en er geen kabelbreuken waren hebben we toen besloten om deze naar KMS op te sturen voor nader onderzoek. Daar bleek dat deze inderdaad defect was. KMS heeft deze toen voor ons gerepareerd en daarna werkte de lambda regeling na wat aanpassen in motormanagement systeem weer!

Brandstofmeter

Voor een individuele type goedkeuring moet er een goed werkende brandstofmeter in de auto gemonteerd zijn. Het eerste wat ons opviel aan de brandstofmeter dat deze nul aan gaf. Dit kon dus twee dingen betekenen.... Of de tank was leeg, of de brandstofmeter werkte niet.

Om het eerste geval uit te sluiten hebben we de auto volledig afgetankt. Nadat we dit gedaan hadden bleek de meter nog steeds op nul te staan. Daarna zijn we gaan kijken hoe het electrisch circuit voor de brandstofmeter eruit zag. Dit bleek heel simpel een te zijn en uit maar twee componenten te bestaan. Namelijk een potmeter in de tank en een benzine meter op het dashboard.

Op de brandstofmeter op het dashboard zaten drie aansluitingen; plus, min en G (gever) Op de potmeter zaten twee aansluitingen. Na wat onderzoek en doormeten bleek dat de plus en de G verkeerd om gelabeld waren, waardoor de meter dus niet werkt. Nadat we deze twee op de juiste manier weer aansloten werkte de brandstofmeter ook!

Ruitenwissers

De ruitenwissers voldeden niet aan de gestelde eisen van het RDW. De eisen waren als volgt:

"3. De ruitenwisser ten minste twee wissnelheden heeft;
4. Een der wissnelheden gelijk is aan of meer bedragen dan 45 slagen per minuut. Onder slag wordt verstaan een

    volledige heen- en teruggaande beweging van de wisserarm;
5. Een andere wissnelheid ten minste 10 en ten hoogste 55 slagen per minuut bedraagt;
6. Het verschil tussen de hoogste wissnelheid en ten minste een van de laagste wissnelheden ten minste 15 slagen per

    minuut bedraagt;"

Bron: "Individuele Goedkeuring Personenauto's M1, versie januarie 2012, Regelement 35

Bij ons was de snelste stand te langzaam en het verschil tussen beide standen te laag. Dit bleek te komen omdat de gehele ruitenwisser installatie nieuw was en nog niet op elkaar ingelopen was. We hebben dit opgelost door de ruitenwissers van de ruit af te halen en hem zo een middag aan laten staan. Tussendoor hebben we de overbrengingspunten ingespoten met WD40.

Hierna voldeden ook de ruitenwissers aan de eisen die door het RDW gesteld werden.

 

Foto's kitcar