E30 316i V8 ombouw

Hier zal ik een kleine samenvatting maken van wat er tot nu toe gebeurd is aan mijn E30. 

Om te beginnen was er een E30 316i Touring uit 1994:
Afbeelding

Op mijn werk ingeruild van een mevrouw die de tweede eigenaar van de auto is. De auto is in 2002 door haar geïmporteerd uit België.
Na een een half jaar in de auto te hebben gereden ben ik begonnen met het verzamelen van onderdelen, zoals motorsteunen etc.

Toen was het tijd voor een donor-auto, een 730i V8 met een handbak, opgehaald in noord frankrijk (lijkt ver, maar t was maar 3 uurtjes rijden)
Afbeelding

de 316 en 730 naast elkaar (316 hier inmiddels een paar keer gepoetst en kroonkurkjes eronder :))
Afbeelding

Daarna blok met bak uit de 730i gesloopt:
Afbeelding

Blok in de bus en naar het nieuwe sleutelpand:
Afbeelding

 

Daarna motorblok een beetje schoongemaakt, kleppendeksels gestraald en gespoten:

Afbeelding

Gelijk een paar pakkingen en PCV-klep vervangen, oliepomp boutjes vast gezet met locktight en de ketting gespannen

Daarna t blok uit de 316 gehaald:
Afbeelding

En de rembekrachtiger steuntjes gemaakt:
Afbeelding

Ook de ABS module verplaatst:
Afbeelding

Nog even de V8 en 1600 naast elkaar:
Afbeelding

En toen de V8 erin:
Afbeelding

Zo... die zit
Afbeelding

Voordat de V8 erin ging al steuntjes gelast voor de fan en een E28 535i radiateur geplaatst...
Afbeelding

Koppelingsreservoir, Stuurbekrachtegings reservoir geplaatst:
Afbeelding

KVS-reservoir geplaatst:
Afbeelding

Daarna kon het front er weer op:
Afbeelding

Inmiddels bezig met de spruitstukken, ik ga de spruitstukken van de X5 gebruiken omdat dat gewoon veel makkelijker is :D
Afbeelding

En tot grote schrik van onze "hond" kwam ook het luchtfilter binnen:
Afbeelding

Kleine update:
Spruitstukken zijn af, geheatwrapped en gemonteerd. Daarnaast heeft t luchtfilter ook een vaste plek gekregen en zit alles vast. Inmiddels staat de auto bij de lasser, waar er een volledige RVS-uitlaat onder gelast wordt.

Foto van de spruitstukken in de heatwrap:
Afbeelding

Gemonteerd:
Afbeelding

Netjes om de stuurstang heen...
Afbeelding

Foto's motorruimte:
Afbeelding
Afbeelding

Vanmiddag de auto weer opgehaald met een nieuwe uitlaat. Ik denk dat de foto's genoeg zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar weken met de E30 op 316i kenteken te hebben rondgereden leek het me tijd om om te keuren. Voor het omkeuren uiteraard auto gestript voor het gewicht met het resultaat dat de auto nu 1200kg ledig en 1300kg rijklaar op kenteken staat. Daarnaast voor de keuring de lambda sensoren er weer uitgehaald (geen emissiebestrijdingssysteem, dus 3,5% CO en alleen stationair meten) en kroonkurkjes eronder gezet (lichter, geen afwijkende spoorbreedte).

Aangekomen bij het RDW keuringsstation van de RDW in Waddinxveen op dinsdag ochtend en zonder afspraak, heb ik een uurtje moeten wachten tot ik aan de beurt was (geen probleem, wist ik van te voren, had het ingepland :)) Rond een uur of 10 was ik aan de buurt. 

Netjes voorgesteld aan de controleur welke gelijk begon te zeiken over alle mensen die zonder afspraak kwamen. Vervolgens vroeg hij wat voor er gebeurd was en wat voor motor en in gekomen was. Ik vertelde dat er een 3.0l V8 uit een 730i in was gekomen en overhandigde gelijk alle papieren. Zonder ook nog maar naar de auto gekeken te hebben zei hij tot mijn verbazing al: "Dat wordt dan een rijgedrag test in Lelystad". Ik nog in discussie met die vent, maar er was geen speld meer tussen te krijgen en hij moest en zou volgens hem naar Lelystad gaan, want er was meer dan 40% vermogens toename en dan werd een auto ALTIJD naar Lelystad gestuurd.

Vervolgens kwam de CO-test. In de wet en regelgeving staat dat auto's van NA 1-6-1994 uitgerust moeten zijn met een emissiebestrijdingsysteem bestaande uit een lambda sensor en katalysator. Daarnaast staat er geschreven dat een emissiebestrijdingssysteem getest moet worden door middel van een vier gassen test. 

Mijn auto had dit niet, dus ik dacht: alleen stationair CO-testen en klaar. Maargoed, na het CO-gehalte stationair getest te hebben vroeg hij om gas te geven. Dus ik vertel het bovenstaande, waarop hij antwoorde: ja maar er staat U9 op het kenteken. Ik vertelde hem dat die regel niet meer van toepassing was; hij zei dat is wel zo, zoek het thuis maar op. 

Na de CO-test perikelen keek hij er nog even onder, woog hem en toen was het klaar. Uiteindelijk vroeg hij mij een handtekening te zetten voor akkoord naar Lelystad. Uiteraard dit niet gedaan, betaald en behoorlijk teleurgesteld naar huis gegaan.

Thuis aangekomen gelijk naar RDW gebeld hoe het zat met de uitstoot. Zij vertelde mij dat ik in principe gelijk had, maar dat ze wel konden begrijpen dat de keurmeester de regels anders geïnterpreteerd had. Dat was in ieder geval 1, nu het Lelystad verhaal nog....

Na wat wikken, wegen en advies bij andere mensen ingewonnen te hebben, toch maar besloten om opnieuw te gaan keuren bij een RDW keuringsstation. Dit maal in Schiedam. Eerst maar een afspraak gemaakt, zodat ik geen gestreste mensen zou treffen. Bij aankomen daar keurig geholpen en naar laan 4 verwezen, de keurmeester zou er zo aankomen. Na 20 min wachten kwam hij uiteindelijk met de mededeling dat ik al in Waddinxveen was geweest en dat ik daar naar Lelystad doorgestuurd was. Vervolgens even gepraat met de Schiedamse keurmeester. Hij vertelde dat motor-ombouwen van voor 1998 NOOIT naar Lelystad gestuurd werden. Toen ik vervolgens vertelde wat de naam van de beste man die mijn auto in Waddinxveen gekeurd had was zijn reactie: “Oh God hij….”. 
Toeval wilde dat hij bevriend was met het hoofd van het keuringsstation in Waddinxveen, dus pakte hij gelijk zijn mobiel en belde hem op. Nadat hij het verhaal aan hem uitgelegd had was zijn reactie: “Ja, maar hij is naar Lelystad gestuurd vanwege de overschrijdende as-lasten”. Dit vond ik nogal eigenaardig aangezien hij me al naar Lelystad stuurde voordat die de auto ook maar bekeken, laat staan gewogen had! Daarnaast had hij een formulier mee moeten geven waarop stond waarop de auto naar Lelystad moest, dit heb ik ook nooit gekregen, maar dit kon komen omdat ik niet heb getekend voor het feit dat hij naar Lelystad moest.
Afijn, na een nog even met de Schiedamse keurmeester overlegt te hebben over wat ik het beste kon doen nu, gaf hij als advies dat ik het beste naar Waddinxveen kon rijden om daar mijn verhaal te doen bij het hoofd van het keuringsstation. Op naar Waddinxveen dan maar…

Weer in Waddinxveen aangekomen direct naar het keuringshoofd gevraagd. Deze wist al waarvoor ik kwam, dus hebben we gezellig een uur zitten kletsen. Hij vond de gang van zaken inderdaad ook een beetje raar en samen hebben we 3 klachten ingediend:
1. Onterechte 4-gassen test;
2. Onterechte doorverwijzing naar Lelystad;
3. Ongelijk handelen binnen verschillende RDW keuringsstations.
Daarnaast een melding gemaakt over het onprofessionele gedrag van de keurmeester.
Over het algemeen ging het 4 tot 6 weken duren voordat dit geregeld zou zijn. Op die dag was het donderdag 14 augustus, 1 week voor de ESM. Ik gaf aan dat ik dus het weekend daarna met de auto weg wilde en of het niet wat sneller kon. Hij ging kijken wat hij kon doen en verwachtte dat het wel voor dat weekend geregeld zou kunnen zijn.

De week erna vanaf woensdag ben ik begonnen met het stalken van het keuringsstation. Uiteindelijk kreeg ik te horen dat ze er bijna uit waren en dat ik eind van de middag of donderdag ochtend teruggebeld zou worden. Toen ik donderdag om 12:15 nog niet teruggebeld was, heb ik gelijk zelf weer gebeld. Ze waren er nog steeds bijna uit, maar ik zou eind van de dag teruggebeld worden. 

Om 16:50 (RDW ambtenaren gaan om 16:59 naar huis) heb ik nog maar eens gebeld. De betreffende persoon was net op het punt om naar huis te gaan, maar hij zou even voor me informeren. Na 5 minuten in de wacht te hebben gestaan kwam hij met het verlossende woord dat alle drie de klachten gegrond waren verklaard en dat de auto zonder dat ik terug hoefde te komen op kenteken zou komen te staan! Op mijn vraag of dit nog voor het weekend geregeld kon worden was het antwoord: Het administratieve gedeelte duur ongeveer 5 werkdagen…. Jammer, want door hun eigen fouten was inmiddels m’n APK verlopen en had ik nu geen kenteken, wat ik anders wel gehad had.
Vrijdag nog maar eens gebeld of het op een of andere manier geregeld kon worden dat ik die dag m’n auto APK kon keuren. Hij vertelde dat dit normaal gesproken niet zou kunnen, maar ging kijken wat hij kon regelen en zou me terug bellen. En jawel! Voor het eerst tijdens mijn “relatie” met het RDW werd ik daadwerkelijk teruggebeld, en dat binnen 10 minuten met een 06-nummer! Ik mocht de auto diezelfde dag nog APK-keuren, ondanks dat er 4-cilinders op het kenteken stond. Mocht er een steekproef zijn, dan moest ik hem gelijk bellen en dan zou hij regelen dat de steekproef controleur hier ook van wist. 

Zo gezegd zo gedaan en 20 minuten later had mijn auto weer een jaar lang APK :D

Twee weken later kwam de officiële brief van het RDW binnen, met hun officiële reactie op de ingediende klachten:
Afbeelding
Afbeelding

En inmiddels staat de auto er zo bij:

Afbeelding
Afbeelding

 

 

Autoweek Reportage "Kloppend Hart"

De redactie van de Autoweek heeft deze prachtige reportage over mijn E30 gemaakt. Naast het filmpje waren er ook nog twee pagina's gevuld in het magazine.